Fakturering
Copmati fakturer sine klienter løpende med 2 ukers intervaller, avsluttede oppdrag faktureres umiddelbart etter ferdigstillelse.
Betalingsfristen er 10 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt.
Dersom fristen for pliktig betaling ikke overholdes, forbeholder Compati seg retten til å
a) kreve forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven av 17. desember 1976 nr. 100, med tillegg av eventuelle inkasso- og inndrivelseskostnader,
b) avbryte all oppdragsutførelse, både i det aktuelle oppdrag og i andre oppdrag, og/eller
c) utøve tilbakeholdsrett i mottatte saksdokumenter, filer mv.
Oppdraget
Oppdraget er beskrevet / skissert i oppdragsbekreftelsen for det enkelte oppdrag, oppdragsbekreftelsen gis muntlig eller skriftlig. Oppdraget kan bli endret eller utvidet underveis.
Ansvarlig for utførselen av oppdraget
En advokat vil ha det overordnede ansvar for hver enkelt sak (oppdragsansvar). Andre advokater, advokatfullmektiger, rådgivere, analytikere og annet personale kan bli benyttet i arbeidet hvor det er hensiktsmessig.
Salær
Compati tilbyr flere forskjellige salærmodeller, både løpende fakturering basert på medgått tid samt fastpris modeller avtalt med klienten. Uavhengig av hvilken modell som veldes så følger Compati Regler for god advokatskikk ved beregning av salær.
Salær blir beregnet ut i fra ressursinnsatsen som har medgått justert kompleksitet og rettsområde.
Timer registreres fortløpende.
Timeprisene er gjenstand for årlig regulering og oppjusterte timepriser vil automatisk komme til anvendelse med mindre annet er avtalt.
I tillegg kommer merverdiavgift og eventuelle andre offentlige avgifter i samsvar med de til enhver tid gjeldende regler.
Compati sitt salær skal betales uavhengig av saksutfallet.
Er det gitt et estimat for totalt salær for hele oppdraget, er dette kun veiledende for budsjettering, og må ikke oppfattes som en fast pris så fremt dette ikke eksplisitt avtalt.
Utlegg og andre utgifter
I tillegg til salær skal kunden betale for utlegg som Compati har i forbindelse med oppdraget, slik som reiseutgifter, rettsgebyr osv. Det samme gjelder forbruksmateriell og hjelpemidler slik som kopiering, kontormateriell, bruk av databaser, nødvendig overtid hos kontorpersonell mv.
Compati beregner ikke påslag ved fakturering av kostnader og utlegg, med unntak av merverdiavgift eller andre offentlige avgifter hvor det er påkrevd.
Hvis Compati engasjerer konsulenter, eksperter, utenlandske advokater eller andre tredjeparter på kundens vegne, gjør vi det som kundens representant og kunden er selv ansvarlig for tredjepartens honorar, øvrige kostnader og eventuelle avgifter.
Rettstvister og kostnader relatet til disse
Dette punkt gjelder bare for saker hvor det eksisterer en rettstvist, eller hvor det potensielt kan oppstå en rettstvist.
Kunden gjøres oppmerksom på at kunden er ansvarlig for å betale Compati sitt salær uavkortet, uavhengig av det saksomkostningskrav som fremmes mot motparten. Hvis saken tapes er det sannsynlighet for at kunden vil bli pålagt å betale motpartens saksomkostninger i tillegg til egne saksomkostninger, og selv om saken vinnes er det ikke sikkert at motparten pålegges, eller er i stand til å betale saksomkostninger, og for begge tilfeller vil kunden være ansvarlig for å betale Compati sitt salær fullt ut.
Forskudd
Compati forbeholder seg retten til å be om forskudd på salær og andre kostander som nevnt ovenfor. Et forskudd er ikke å anse som et estimat på fullført oppdrag.
Klientkonti
Compati har ikke kredittrisiko for innestående midler på klientkonto.
Det gjøres oppmerksom på at Compati etter skatteforvaltningsloven av 27. mai 2016 nr. 14 § 10-2 (2) har plikt til å gi skatte- og avgiftsmyndighetene opplysninger om kunders pengeoverføringer, innskudd og gjeld, herunder hvem som er parter i overføringene knyttet til klientkonti.
Rettshjelpsordninger
Compati ber om at det opplyses dersom kunden har rettshjelpsforsikring. Compati er også behjelpelig med å undersøke / søke om for kunden der man anser at det kan foreligge krav på slik støtte.
Tredjepart
Compati har bare plikter overfor den kunde som er navngitt i oppdragsbekreftelsen eller på annen måte, og fraskriver seg ethvert ansvar overfor enhver tredjepart. Om vi på kundens anmodning avtaler at tredjepart kan basere seg på et dokument som er innhentet fra oss eller rådgivning som vi har gitt, skal dette ikke øke eller påvirke vårt ansvar. Under enhver omstendighet oppstår det ikke noe kunde- eller klientforhold mellom Compati og slik tredjepart.
Interessekonflikter
Innenfor rammen av gjeldende lovgivning og advokatetiske regler – og retningslinjer for Compati sin taushetsplikt for mottatte dokumenter og opplysninger – gjelder følgende:
- I samme sak opptrer Compati på samme tid kun for én klient (eller for en gruppe av klienter som har felles interesser). Dette gjelder likevel ikke i saker hvor Compati eksplisitt har tatt forbehold om å arbeide på ikke-eksklusiv basis for vedkommende klient.
- Oppdrag for en klient i en sak, forhindrer ikke at Compati tar oppdrag mot samme klient i en annen sak for en annen klient, med mindre dette ville være upassende.
- Dersom oppdragsgiver forutsetter at vi med hensyn til reglene om interessekonflikt skal anse flere eller alle selskap i et konsern som klient, må dette og omfanget av relevante konsernselskaper avtales særskilt med Compati før Compati påtar seg oppdraget.
Kommunikasjon av elektronisk art
Compati forbeholder seg retten til å benytte ukryptert elektronisk kommunikasjon (e-post, SMS, m.m.) i kontakt med kunder, motparter og andre involverte parter i et oppdrag, med mindre kunden uttrykkelig ber om at kommunikasjonen ikke skal foregå elektronisk, eller at elektronisk kommunikasjon skal krypteres. Vi fraskriver oss ethvert ansvar for økonomisk tap, tap av data o.l. ved bruk av ukryptert elektronisk kommunikasjon, ved brudd i elektroniske kommunikasjonsmidler, virus o.l. Vi fraskriver oss videre ethvert ansvar for feilsending.
Arkivering og dokumentasjon
Arkiv og dokumentasjon kan bli oppbevart elektronisk eller ved bruk av billedbehandlingssystemer. Compati påtar seg ikke ansvar for lagring, og det forutsettes at kunden har originaler og/eller kopier av all dokumentasjon som er mottatt av Compati .
Dokumentasjon vi mottar i anledning oppdrag blir lagret så lenge Compati mener det er formålstjenlig (normalt 10 år). Deretter vil dokumentasjonen bli makulert/slettet uten at kunden forhåndsvarsles eller underrettes om dette.
Avslutting
Kunden står på ethvert tidspunkt fritt til å avslutte oppdrag, dersom ikke annet uttrykkelig er avtalt eller underforstått i den enkelte sak. Compati har rett til å avslutte et oppdrag i henhold til bestemmelsene i «Regler for God Advokatskikk» punkt 3.1.6. Compati skal varsle i rimelig tid før oppdraget avsluttes. Kunden er forpliktet til å betale Compati salær, kostnader og utlegg samt merverdiavgift som er påløpt frem til og med oppdragets avslutning og eventuelt arbeid som er nødvendig deretter, uavhengig av hvem som avslutter oppdraget. Avsluttes et oppdrag og det er avtalt fast salær for oppdraget, forbeholder Compati seg retten til å fakturere det antall timer som er brukt på oppdraget.
Ansvarsforsikring og ansvarsbegrensning
For advokatvirksomhet gjelder krav om sikkerhetsstillelse og ansvarsforsikring til dekning av erstatningsansvar som pådras under utøvelse av advokatvirksomhet. Compati sin ansvarsforsikring er vesentlig utvidet i forhold til de minimumskrav som gjelder for advokater.
Compati skal alltid skal utpeke en bestemt advokater som ansvarlig for det enkelte oppdrag under advokatvirksomheten eller forskjellige bestemte advokater som ansvarlige for bestemte deler av oppdraget etter domstolloven av 13. august 1915 nr. 5 § 232 første til fjerde ledd. Klienten skal meddeles hvilke(n) advokat(er) som er utpekt.
Compatis mulige erstatningsansvar, herunder ansvar for den oppdragsansvarlige advokat og eventuelt andre medarbeidere, er begrenset oppad til 20 ganger salærets størrelse, dog oppad begrenset til NOK 5 millioner. Compati , oppdragsansvarlig advokat og eventuelt andre medarbeidere har ikke under noen omstendighet erstatningsansvar for noen form for indirekte tap eller konsekvenstap, herunder driftstap, tap av fortjeneste, tap av goodwill mv.
Adgang til å klage
Compati er underlagt «Regler for God Advokatskikk». Våre kunder har gjennom klage til Disiplinærmyndighetene anledning til å få vurdert om Compati sitt arbeid og salærberegning er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Mer informasjon om dette finnes på Advokatforeningens hjemmeside under «Advokatetikk».
Aksept og eventuelle endringer
Vilkårene anses vedtatt av kunden med mindre kunden straks har tilkjennegitt overfor ansvarlig advokat at vilkårene ikke aksepteres. Compati forbeholder seg i et slikt tilfelle retten til å frasi seg oppdraget.
Compati forbeholder seg retten til å endre eller supplere disse generelle oppdragsvilkår, enten på generelt grunnlag eller i relasjon til et enkelt oppdrag. Den til enhver tid gjeldende versjon vil være tilgjengelig på Compati hjemmeside.
Verneting & lovvalg
Ethvert avtaleforhold mellom Compati og dets kunder (og eventuelle selskaper i samme konsern) vedrørende de tjenester Compati leverer, og ethvert søksmål eller krav som er relatert til Compati arbeid, reguleres i sin helhet av norsk rett.
Oslo tingrett er verneting for enhver tvist som springer ut av avtaleforholdet mellom Compati og kunden.